1. Opišite
Gedan Barai, Age Uke i Uchi Uke ali ne u tjelesnom i borilačkom smislu.
Ukoliko maknemo tjelesnost i borilaštvo što ostaje? Sve ono što je
netjelesno i neborilačko. Dakle ostaje simboličko značenje i energetski
učinci pokreta koje nazivamo gedan barai, age uke i uchi uke. Promatrajući
tijelo možemo uočiti neke karakteristične točke i centre uzduž tijela koje
stari majstori Yoge/Kempa nazivaju Tenrin. Pojam na japanskom - Tenrin (skt.
Chakra) dolazi iz starih hinduističkih tekstova i dosta se koristi u
tantričkim i yogičkim tradicijama hinduizma i budizma. Samo ime dolazi iz
sanskrtske riječi kotač ili okretanje. Tekstovi koji opisuju Tenrin potječu
još iz Upanishada, preciznije Yoga Kundalini Upanishada. U novije vrijeme se
te točke povezuju s nekom od žlijezda s unutrašnjim izlučivanjem koja se
nalazi u blizini Tenrina (štitnjača, hipotalamus, spolni organi itd.). Ipak
primarno Tenrinovi su energetske prirode i predstavljaju energetske centre
kroz koje utječe životna energija (Ki/Chi/Prana). Ti
"energetski kotači" usisavaju životnu energiju koja je svuda oko nas i kroz
"kanale" koji se nazivaju nadiji oplemenjuju osobu. Sam naziv "okretanje"
ukazuje na svojevrsne virove energije koji poput malih motora (ili malih
srca) održavaju energetski krvotok živim i fluidnim. Tenrinovi su ujedno i
izvori u energetskom polju oko čovjeka koje se naziva Aura. Aktivacija
pojedinih centara u svoj punini rezultira fizičkimzdravljem i skladim
duhovnim napretkom osobe. Isto tako "zagađenje" ili neispravno
funkcioniranje Tenrinova uzrokuje niz fizičkih i mentalnih oboljenja i
potpunu duhovnu degeneraciju.U klasičnoj Yogi koja se propagira u zapadnom
svijetu se naglašava postojanje 7 takvih centara, dok se u Kempu, u skladu s
Go Gyo (doktrinom 5 elemenata), koristi/upotrebljava njih 5. Postoje
tradicije koje njeguju čak 21 Tenrin.Svaki od centara ima svoju ulogu i
povezan je s određenim dijelom fizičkog, mentalnog i duhovnog tijela.
S obzirom na uvod prvo bi se osvrnuo na energetski aspekt navedenih Kempo
pokreta koji u neku ruku predstavljaju i energetsku gimnastiku ili
energetski Taiso. Nakon toga slijedi simbolika pokreta. Energetsko značenje
osnovnih Kempo pokreta Gedan Barai – priroda pokreta u prvom dijelu
izvođenja pokreta nam ukazuje na spoj ili energetsku masažu između dva
energetska centra – korijenski Tenrin (skt. Muladhara) i srčani Tenrin (skt.
Anahat). Dok s donjom rukom, koja se kreće prema Hikite-u, energetski
protežemo korijenski Tenrin,dotle istovremeno s gornjom rukom prelazimo od
srčanog Tenrina preko Tan Dena (skt. Swadhisthana) do korijenskog Tenrina. U
kombinaciji obje putanje ruku radimo energetsko istezanje u elpisastom
obliku sa smjerom prema dolje i malo u lijevu (Yin) ili desnu (Yang) stranu
tijela točno po glavnim 1meridijanima (vidi ilustraciju). Putanje ruku kao
da pokreću kružno gibanje energija, ruka koja ide u Hikite grabi/povlači
energiju prema gore, a ruka koja ide prema dolje preko Tenrinova gura
energiju prema dolje.
Smjer energetskog tijeka kod Gedan Barai-a je identičan
smjeru kod meditativne prakse koja se naziva mikrokozmička
orbita – odozgo prema dolje kroz meridijan koji se zove
Ninmyaku-Kei.Chudan Uchi Uke – na početku pokreta postoji mali polukrug
rukom ispod pazuha suprotne ruke čime radimo "malo
grabljenje" energije. Iz tog položaja pokret ide u velikoj
kružnoj putanji točno u visini srčanog Tenrina. Veliki krug
efektivno masira srčani Tenrin (skt. Anahat) koja je povezana
s poboljšanjem imunosustava. Pokret izvlači/istjeruje/rasteže
energiju iz srčanog Tenrina prema naprijed. Pred kraj pokreta
lakat ruke koja izvodi pokret završava u energetskom centru u
području pleksusa (skt. Manipura). Kratkim povlačenjem ruke
prema tijelu kao da fiksiramo srčani energetski tijek.
Podlaktica ruke se u produžetku ispod lakta virtualno ili
energetski spaja sa centrom Tan Den. Ovaj pokret je primarno
namijenjen masaži i poboljšanju stanja srčanog Tenrina.Jodan Age Uke – po svim karakteristikama kraljevski pokret,
jer putanja obje ruke prelazi preko svih energetskih centar a.
Ruka koja radi glavnu masažu i usmjeravanje energetskog
tijeka, kreće odozdo – od korijenskog Tenrina. Putanja ruke
ide preko Tan Dena, srčanog Tenrina, mentalnog oka i završava
na kraju u visini krunskog Tenrina. Križište putanja ruku je
na visini srčanog Tenrina što dodatno daje snaženju srčanog
energetskog centra. Smjer kretanja je uzduž glavnog
meridijana Ninmyaku-Kei prema gore. Pravi tonik i osvježivač
za sve energetske kanale uzduž tijela. Isto tako mentalno
vrlo zahtjevan jer je potrebno u svakom dijelu putanje
pokreta osvijestiti svaki pojedini energetski centar. Ovisno
2
Gedan Barai – smjerovi istezanja i
poliranja energetskih tijekova u
srednjem i donjem dijelu tijela.
Kad se radi Migi Gedan Barai, odnosno
kad desna ruka ide prema dolje onda
poliramo Yin ili lijevu stranu i
obratno, kad radimo Hidari Gedan Barai
poliramo Yang ili desnu stranu
polukružne energetske putanje. Riječ
"poliranje" možemo jednostavno
zamijeniti s riječi ubrzavanje ili
usmjeravanje, tako da Gedan Barai
suštinski usmjerava i ubrzava
energetske tijekove oko tijela u
smjerovima vidljivim na slici.
Centralni meridijan koji se polira se
naziva Ninmyaku-Kei.o koncentraciji i vizualiziciji energetskog plašta same
ruke,
Jodan Age Uke može masirati i Tokumyaku-Kei meridijan koji
ide uzduž leđa prema gore, pa bi se onda u tom slučaju
dešavao izboj Yin energije kroz tjeme prema nebu. Uostalom
putanja pokreta i jest elipsasta čija tangenta je u visini
srca.
Iz prethodna tri opisa pokreta može se reći da se putanje
osnovnih blokova mogu usporedti s pokretima bioenergatičara. Temeljna razlika je u tome da putanje Kempo pokreta i sam
pokret izvodimo mi sami, a ne netko drugi i na taj način
djelujemo osvježavajuće i samoiscjelujuće na cjelokupni
energetski organizam, što se onda prenosi i na fizičku razinu
odnosno fizičko tijelo. Nuspojava svakodnevnog upražnjavanja
ovih pokreta bi morao voditi prema kvalitetnijem i zdravijem
životu.
Kako imamo klasični Taiso za pripremu tijela, tako ova tri
osnovna pokreta prema mom mišljenju predstavljaju eneregetski
Taiso. Energetski Taiso nam priprema i usmjerava energiju
kako bismo lakše došli do ciljeva Kempa - mira, sklada i
mudrosti.
Simboličko značenje osnovnih Kempo pokreta.
Svaki Uke je primanje i po svojoj definiciji je prisutan
element vode, međutim svaki od njih ima drugačiju putanju i
djeluje na druge energetske centre što znači da imaju i
drugačije simboličko značenje osim onog osnovnog – primanja.
Gedan Barai – čuvar tjelesnog centra. Spoj elementa Zemlje i
elementa Vatre, srčanog i korijenskog Tenrina. Priroda
pokreta gura Vatru prema elementu Zemlje i zbog prirode Vatre
transformira Zemlju. Simbolički rečeno Vatra predstavlja
energiju koja nam je potrebna da bi se suočili s nižom
prirodom našeg bića. To je ujedno i smisao Gedan Barai-a –
suočavanje s nižom prirodom. Element Vatre je bitan jer se
jedino on može suštinski suprostaviti nižoj prirodi koja je
ovdje predstavljena kroz element Zemlje. Element Zemlje
uključuje instinktivne reakcije kao što su strah ili
nekontrolirana destrukcija u svrhu očuvanja bića,
seksualnost, tjelesnost i sve što je fizičko i materijalno.
Zemlja predstavlja ograničenje spontanosti i strah pred
promjenama, dok je Vatra upravo suprotno tome – spontanost,
energija i promjena.
Gedan Barai simbolizira našu odlučnost da se suočimo sa svim
ljudskim instinktivnim radnjama, da ih prepoznamo kod sebe i
kod drugih i da kroz dugotrajnu praksu Gedan Barai-a ne
ostanemo iznenađeni ili u strahu kada instinkti izrone na
površinu. U trenu kada instinkti i izrone na raspolaganju nam
je alat s kojim se možemo suočiti – dovoljno je zauzeti
mentalni Gedan Barai i niža priroda, u svom negativnom
aspektu, nema nikakve šanse.
Gedan Barai fundamentalno rješava osnovu neznanja – ugodu i
neugodu iz koje se onda razvijaju ostali kompleksni osjećaji
i emocije. Gedan Barai simbolizira našu odlučnost sa suočavanjem i
detaljnim upoznavanjem svih naših instikata. Ovaj Kepo pokret
predstavlja skidanje okova koji sputavaju spontanost. Gedan
Barai eliminira strah od promjene. Vatra koja dolazi iz srca
jednostavno uništava i transformira sve osnovne (primarne)
negativnosti u nama. U krajnjem položaju ruka koja izvodi
Gedan Barai nalazi se u varijanti simboličke geste - Sokuchi
In (mudra "Dodir Zemlje"), a koja predstavlja trenutak
spoznaje o konačnom dokidanju neznanja, buđenju, gdje je
Zemlja svjedok. Sokuchi In (skt. Bhūmisparśa Mudrā) je
najbolje vidljiv u varijanti Shuto Gedan Barai i predstavlja
simbol podčinjavanja i pobjede nad demonom Mara koji je napao
Gautama Buddhu sa svim osjetilnim (fizičkim) užicima i
patnjama. Demon Mara utjelovljuje nevještost i smrt duhovnog
života. Gedan Barai je dokaz da se te sile mogu pokoriti i
nadići.
Chudan Uchi Uke – čuvar srca, čuvar vatre. Simbolički pokret
koji predstavlja uzgajanje, očuvanje i oplemenjivanje
elementa Vatre. Uchi Uke je Voda koja čuva Vatru. Vatra je
energija koja nas tjera dalje, koja nam krči prepreke i tjera
nas dalje na Kempo putu. Vatra je onaj element koji može
preobraziti i suštinski izmijeniti osobu.
Uchi Uke simbolički (element Vode) predstavlja suočavanje s
kompleksnim osjećajima i emocijama dok istovremeno
predstavlja buđenje suosjećanja, nježnosti, bezuvjetne
ljubavi i općeg posvećenja Kempo putu. Kada promatramo
putanju oba Uchi Uke-a (migi i hidari) vidimo da te putanje
tvore horizontalnu kružnicu. Uchi Uke je portal/ogledalo za
direktnu komunikaciju između dvije krajnosti - tjelesnosti i
netjelesnosti. Dodirna točka dvije krajnosti je u visini
srca. Uchi Uke simbolizira spoj nebeske i zemaljske energije
u centru našeg bića – srcu. Pokret simbolizira našu čvrstu
usmjerenost ka ciljevima Kempa. U krajnjem položaju Uchi Ukea fizička
spojnica neba i zemlje je u podlaktici ruke – šaka
gleda prema gore i komunikacije se vrši od Tan Dena, kroz
lakat ruke preko Seiken-a prema nebu.
Puno zanimljivija simbolički je varijanta Shuto Uchi Uke jer
kružnim pokretom kao da čistimo nečistoće po površini vode
kako bi komunikacija bila što čišća. Nebo i zemlja su kroz
čovjeka sjedinjeni u jedno. Zauzimamo Semmui In koji simbolizira
neustrašivost, ili bolje
rečeno odsustvo straha, dok stremimo prema ciljevima Kempa.
Istovremeno prsti (svaki sa svojom simbolikom) su usmjereni
prema nebu i komunikacija je puno tečnija. Semmui In
predstavlja zaštitu, mir i dobronamjernost. Shuto Uchi Uke s
tom gestom doslovce štiti srce koje je izvor naše pokretačke
i kreativne snage.
Jodan Age Uke – čuvar mentalnog oka. Simbolizira uzdizanje
prema suptilnim dijelovima našeg bića. Od životinje koja se
vlada prema instinktima do finih eteričnih, duhovnih i
netjelesnih razina našeg postojanja. Ispravno izvedeni Jodan
Age Uke nas vodi od najniže ljudske prirode prema
najsuptilnijim dijelovima našeg bića. Jodan Age Uke
simbolizira Kempo Put. Predstavlja pročišćenje. Predstavlja
putokaz kamo idemo, kuda stremimo. Simbolizira samo buđenje
gdje iz potpunog sna i umrtvljenosti završavamo u stanju
čiste svijesti oslobođeni od neznanja, oslobođeni pohlepe i
mržnje. Od klasičnih mudri na početku je varijanta Segan In
(stisnuta šaka) ili čisti Segan In kod Shuto Jodan Age Uke.
Segan In simbolizira davanje, dobročinstvo, suosjećanje i
iskrenost. Jodan Age Uke prelaskom kroz sve energetske
centre, uzdizanjem, završava u varijanti položaja Kanku –
najbolje vidljivo kod Morote Shuto Age Uke-a. U tom položaju
sa dvije ruke, ako ispružimo palčeve stvaramo Kanku – pogled
u prazninu. Pogled prema unutra, gdje onaj egoistični Ja ne
postoji. Kanku ima značenje našeg htjenja i usmjerenosti da
potpuno čisto vidimo prirodu života, kao i obvezu da ćemo
razvijati neprijanjajuće stanje uma. Kanku simbolizira pogledna put unutrašnje transformacije.
Pokret je prema mom mišljenju kralj Uke-a.U kombinaciji energetskog Taisa i simbolizma ova tri pokreta
(Gedan Barai, Chudan Uchi Uke i Jodan Age Uke), može se reći
da oni predstavljaju sastavne alate koji nam mogu pomoći da
izgradimo čvrste temelje kvalitetnijeg života.
|