Razni članci

 

 

Ovdje možete pročitati na što Kempo eksperti žele ukazati vezano uz različite teme.

 

Ni Dan diploma - odgovor na 1.pitanje      
Autor: Goran Pizent, Sensei   
 

1. Opišite Gedan Barai, Age Uke i Uchi Uke ali ne u tjelesnom i borilačkom smislu.


Ukoliko maknemo tjelesnost i borilaštvo što ostaje? Sve ono što je netjelesno i neborilačko. Dakle ostaje simboličko značenje i energetski učinci pokreta koje nazivamo gedan barai, age uke i uchi uke. Promatrajući tijelo možemo uočiti neke karakteristične točke i centre uzduž tijela koje stari majstori Yoge/Kempa nazivaju Tenrin. Pojam na japanskom - Tenrin (skt. Chakra) dolazi iz starih hinduističkih tekstova i dosta se koristi u tantričkim i yogičkim tradicijama hinduizma i budizma. Samo ime dolazi iz sanskrtske riječi kotač ili okretanje. Tekstovi koji opisuju Tenrin potječu još iz Upanishada, preciznije Yoga Kundalini Upanishada. U novije vrijeme se te točke povezuju s nekom od žlijezda s unutrašnjim izlučivanjem koja se nalazi u blizini Tenrina (štitnjača, hipotalamus, spolni organi itd.). Ipak primarno Tenrinovi su energetske prirode i predstavljaju energetske centre kroz koje utječe životna energija (Ki/Chi/Prana). Ti "energetski kotači" usisavaju životnu energiju koja je svuda oko nas i kroz "kanale" koji se nazivaju nadiji oplemenjuju osobu. Sam naziv "okretanje" ukazuje na svojevrsne virove energije koji poput malih motora (ili malih srca) održavaju energetski krvotok živim i fluidnim. Tenrinovi su ujedno i izvori u energetskom polju oko čovjeka koje se naziva Aura. Aktivacija pojedinih centara u svoj punini rezultira fizičkimzdravljem i skladim duhovnim napretkom osobe. Isto tako "zagađenje" ili neispravno funkcioniranje Tenrinova uzrokuje niz fizičkih i mentalnih oboljenja i potpunu duhovnu degeneraciju.U klasičnoj Yogi koja se propagira u zapadnom svijetu se naglašava postojanje 7 takvih centara, dok se u Kempu, u skladu s Go Gyo (doktrinom 5 elemenata), koristi/upotrebljava njih 5. Postoje tradicije koje njeguju čak 21 Tenrin.Svaki od centara ima svoju ulogu i povezan je s određenim dijelom fizičkog, mentalnog i duhovnog tijela.
S obzirom na uvod prvo bi se osvrnuo na energetski aspekt navedenih Kempo pokreta koji u neku ruku predstavljaju i energetsku gimnastiku ili energetski Taiso. Nakon toga slijedi simbolika pokreta. Energetsko značenje osnovnih Kempo pokreta Gedan Barai – priroda pokreta u prvom dijelu izvođenja pokreta nam ukazuje na spoj ili energetsku masažu između dva energetska centra – korijenski Tenrin (skt. Muladhara) i srčani Tenrin (skt. Anahat). Dok s donjom rukom, koja se kreće prema Hikite-u, energetski protežemo korijenski Tenrin,dotle istovremeno s gornjom rukom prelazimo od srčanog Tenrina preko Tan Dena (skt. Swadhisthana) do korijenskog Tenrina. U kombinaciji obje putanje ruku radimo energetsko istezanje u elpisastom obliku sa smjerom prema dolje i malo u lijevu (Yin) ili desnu (Yang) stranu tijela točno po glavnim 1meridijanima (vidi ilustraciju). Putanje ruku kao da pokreću kružno gibanje energija, ruka koja ide u Hikite grabi/povlači energiju prema gore, a ruka koja ide prema dolje preko Tenrinova gura energiju prema dolje. Smjer energetskog tijeka kod Gedan Barai-a je identičan smjeru kod meditativne prakse koja se naziva mikrokozmička orbita – odozgo prema dolje kroz meridijan koji se zove Ninmyaku-Kei.Chudan Uchi Uke – na početku pokreta postoji mali polukrug rukom ispod pazuha suprotne ruke čime radimo "malo grabljenje" energije. Iz tog položaja pokret ide u velikoj kružnoj putanji točno u visini srčanog Tenrina. Veliki krug efektivno masira srčani Tenrin (skt. Anahat) koja je povezana s poboljšanjem imunosustava. Pokret izvlači/istjeruje/rasteže energiju iz srčanog Tenrina prema naprijed. Pred kraj pokreta lakat ruke koja izvodi pokret završava u energetskom centru u području pleksusa (skt. Manipura). Kratkim povlačenjem ruke prema tijelu kao da fiksiramo srčani energetski tijek. Podlaktica ruke se u produžetku ispod lakta virtualno ili energetski spaja sa centrom Tan Den. Ovaj pokret je primarno namijenjen masaži i poboljšanju stanja srčanog Tenrina.Jodan Age Uke – po svim karakteristikama kraljevski pokret, jer putanja obje ruke prelazi preko svih energetskih centar a. Ruka koja radi glavnu masažu i usmjeravanje energetskog tijeka, kreće odozdo – od korijenskog Tenrina. Putanja ruke ide preko Tan Dena, srčanog Tenrina, mentalnog oka i završava na kraju u visini krunskog Tenrina. Križište putanja ruku je na visini srčanog Tenrina što dodatno daje snaženju srčanog energetskog centra. Smjer kretanja je uzduž glavnog meridijana Ninmyaku-Kei prema gore. Pravi tonik i osvježivač za sve energetske kanale uzduž tijela. Isto tako mentalno vrlo zahtjevan jer je potrebno u svakom dijelu putanje pokreta osvijestiti svaki pojedini energetski centar. Ovisno 2 Gedan Barai – smjerovi istezanja i poliranja energetskih tijekova u srednjem i donjem dijelu tijela. Kad se radi Migi Gedan Barai, odnosno kad desna ruka ide prema dolje onda poliramo Yin ili lijevu stranu i obratno, kad radimo Hidari Gedan Barai poliramo Yang ili desnu stranu polukružne energetske putanje. Riječ "poliranje" možemo jednostavno
zamijeniti s riječi ubrzavanje ili usmjeravanje, tako da Gedan Barai suštinski usmjerava i ubrzava energetske tijekove oko tijela u smjerovima vidljivim na slici. Centralni meridijan koji se polira se naziva Ninmyaku-Kei.o koncentraciji i vizualiziciji energetskog plašta same ruke, Jodan Age Uke može masirati i Tokumyaku-Kei meridijan koji ide uzduž leđa prema gore, pa bi se onda u tom slučaju dešavao izboj Yin energije kroz tjeme prema nebu. Uostalom putanja pokreta i jest elipsasta čija tangenta je u visini srca. Iz prethodna tri opisa pokreta može se reći da se putanje osnovnih blokova mogu usporedti s pokretima bioenergatičara. Temeljna razlika je u tome da putanje Kempo pokreta i sam pokret izvodimo mi sami, a ne netko drugi i na taj način djelujemo osvježavajuće i samoiscjelujuće na cjelokupni energetski organizam, što se onda prenosi i na fizičku razinu odnosno fizičko tijelo. Nuspojava svakodnevnog upražnjavanja ovih pokreta bi morao voditi prema kvalitetnijem i zdravijem životu. Kako imamo klasični Taiso za pripremu tijela, tako ova tri osnovna pokreta prema mom mišljenju predstavljaju eneregetski Taiso. Energetski Taiso nam priprema i usmjerava energiju kako bismo lakše došli do ciljeva Kempa - mira, sklada i mudrosti. Simboličko značenje osnovnih Kempo pokreta. Svaki Uke je primanje i po svojoj definiciji je prisutan element vode, međutim svaki od njih ima drugačiju putanju i djeluje na druge energetske centre što znači da imaju i drugačije simboličko značenje osim onog osnovnog – primanja.

Gedan Barai – čuvar tjelesnog centra. Spoj elementa Zemlje i elementa Vatre, srčanog i korijenskog Tenrina. Priroda pokreta gura Vatru prema elementu Zemlje i zbog prirode Vatre transformira Zemlju. Simbolički rečeno Vatra predstavlja energiju koja nam je potrebna da bi se suočili s nižom prirodom našeg bića. To je ujedno i smisao Gedan Barai-a – suočavanje s nižom prirodom. Element Vatre je bitan jer se jedino on može suštinski suprostaviti nižoj prirodi koja je ovdje predstavljena kroz element Zemlje. Element Zemlje uključuje instinktivne reakcije kao što su strah ili nekontrolirana destrukcija u svrhu očuvanja bića, seksualnost, tjelesnost i sve što je fizičko i materijalno. Zemlja predstavlja ograničenje spontanosti i strah pred promjenama, dok je Vatra upravo suprotno tome – spontanost, energija i promjena. Gedan Barai simbolizira našu odlučnost da se suočimo sa svim ljudskim instinktivnim radnjama, da ih prepoznamo kod sebe i kod drugih i da kroz dugotrajnu praksu Gedan Barai-a ne ostanemo iznenađeni ili u strahu kada instinkti izrone na površinu. U trenu kada instinkti i izrone na raspolaganju nam je alat s kojim se možemo suočiti – dovoljno je zauzeti mentalni Gedan Barai i niža priroda, u svom negativnom aspektu, nema nikakve šanse. Gedan Barai fundamentalno rješava osnovu neznanja – ugodu i neugodu iz koje se onda razvijaju ostali kompleksni osjećaji i emocije. Gedan Barai simbolizira našu odlučnost sa suočavanjem i detaljnim upoznavanjem svih naših instikata. Ovaj Kepo pokret predstavlja skidanje okova koji sputavaju spontanost. Gedan Barai eliminira strah od promjene. Vatra koja dolazi iz srca jednostavno uništava i transformira sve osnovne (primarne) negativnosti u nama. U krajnjem položaju ruka koja izvodi Gedan Barai nalazi se u varijanti simboličke geste - Sokuchi In (mudra "Dodir Zemlje"), a koja predstavlja trenutak
spoznaje o konačnom dokidanju neznanja, buđenju, gdje je Zemlja svjedok. Sokuchi In (skt. Bhūmisparśa Mudrā) je najbolje vidljiv u varijanti Shuto Gedan Barai i predstavlja simbol podčinjavanja i pobjede nad demonom Mara koji je napao Gautama Buddhu sa svim osjetilnim (fizičkim) užicima i patnjama. Demon Mara utjelovljuje nevještost i smrt duhovnog života. Gedan Barai je dokaz da se te sile mogu pokoriti i nadići.

Chudan Uchi Uke – čuvar srca, čuvar vatre. Simbolički pokret koji predstavlja uzgajanje, očuvanje i oplemenjivanje elementa Vatre. Uchi Uke je Voda koja čuva Vatru. Vatra je energija koja nas tjera dalje, koja nam krči prepreke i tjera nas dalje na Kempo putu. Vatra je onaj element koji može preobraziti i suštinski izmijeniti osobu. Uchi Uke simbolički (element Vode) predstavlja suočavanje s kompleksnim osjećajima i emocijama dok istovremeno predstavlja buđenje suosjećanja, nježnosti, bezuvjetne ljubavi i općeg posvećenja Kempo putu. Kada promatramo putanju oba Uchi Uke-a (migi i hidari) vidimo da te putanje tvore horizontalnu kružnicu. Uchi Uke je portal/ogledalo za direktnu komunikaciju između dvije krajnosti - tjelesnosti i netjelesnosti. Dodirna točka dvije krajnosti je u visini srca. Uchi Uke simbolizira spoj nebeske i zemaljske energije u centru našeg bića – srcu. Pokret simbolizira našu čvrstu usmjerenost ka ciljevima Kempa. U krajnjem položaju Uchi Ukea fizička spojnica neba i zemlje je u podlaktici ruke – šaka gleda prema gore i komunikacije se vrši od Tan Dena, kroz lakat ruke preko Seiken-a prema nebu. Puno zanimljivija simbolički je varijanta Shuto Uchi Uke jer kružnim pokretom kao da čistimo nečistoće po površini vode kako bi komunikacija bila što čišća. Nebo i zemlja su kroz čovjeka sjedinjeni u jedno. Zauzimamo Semmui In koji simbolizira neustrašivost, ili bolje rečeno odsustvo straha, dok stremimo prema ciljevima Kempa. Istovremeno prsti (svaki sa svojom simbolikom) su usmjereni prema nebu i komunikacija je puno tečnija. Semmui In predstavlja zaštitu, mir i dobronamjernost. Shuto Uchi Uke s tom gestom doslovce štiti srce koje je izvor naše pokretačke i kreativne snage.

Jodan Age Uke – čuvar mentalnog oka. Simbolizira uzdizanje prema suptilnim dijelovima našeg bića. Od životinje koja se vlada prema instinktima do finih eteričnih, duhovnih i netjelesnih razina našeg postojanja. Ispravno izvedeni Jodan Age Uke nas vodi od najniže ljudske prirode prema najsuptilnijim dijelovima našeg bića. Jodan Age Uke simbolizira Kempo Put. Predstavlja pročišćenje. Predstavlja putokaz kamo idemo, kuda stremimo. Simbolizira samo buđenje gdje iz potpunog sna i umrtvljenosti završavamo u stanju čiste svijesti oslobođeni od neznanja, oslobođeni pohlepe i mržnje. Od klasičnih mudri na početku je varijanta Segan In (stisnuta šaka) ili čisti Segan In kod Shuto Jodan Age Uke. Segan In simbolizira davanje, dobročinstvo, suosjećanje i iskrenost. Jodan Age Uke prelaskom kroz sve energetske centre, uzdizanjem, završava u varijanti položaja Kanku – najbolje vidljivo kod Morote Shuto Age Uke-a. U tom položaju
sa dvije ruke, ako ispružimo palčeve stvaramo Kanku – pogled u prazninu. Pogled prema unutra, gdje onaj egoistični Ja ne postoji. Kanku ima značenje našeg htjenja i usmjerenosti da potpuno čisto vidimo prirodu života, kao i obvezu da ćemo razvijati neprijanjajuće stanje uma. Kanku simbolizira pogledna put unutrašnje transformacije. Pokret je prema mom mišljenju kralj Uke-a.U kombinaciji energetskog Taisa i simbolizma ova tri pokreta (Gedan Barai, Chudan Uchi Uke i Jodan Age Uke), može se reći da oni predstavljaju sastavne alate koji nam mogu pomoći da izgradimo čvrste temelje kvalitetnijeg života.

 

Brzi Linkovi

BL Picassa Photo
pogledajte našu fotogaleriju
BL Blog
posjetite BijeliLotos Blog
BL Literatura
mala BL biblioteka